Wat is marketingautomatisering?

26 april 2023
marketingautomatisering

Een marketing team krijgt te maken met veel taken die, ondanks dat ze klein lijken, in realiteit veel tijd in beslag nemen. Denk bijvoorbeeld aan het opsturen van marketing e-mails, het posten van foto’s en berichten op de social media, het online zetten van een campagne en meer. Ondanks dat deze taken uitgevoerd moeten worden, zijn ze vrij indirect en voelt het alsof ze vaak niet direct tot sales of klantencontacten leiden. Met behulp van marketing automatisering van Microsoft Dynamics 365 is dit probleem verleden tijd. 

Waarom marketingautomatisering van belang is

Het doel van het integreren van marketing automatisering is dat je taken binnen jouw bedrijf efficiënter maakt. Met behulp van het juiste systeem worden taken verbeterd, geniet jouw team van betere communicatie en kan je jouw werknemers inzetten op belangrijke taken dan de basis marketingactiviteiten. Door de standaard taken te automatiseren via het systeem, kostte deze nog maar een minimale tijd. Ineens hoef je niet meer een heel team in te zetten om marketing e-mails te versturen.

Het integreren van marketing automatisering in jouw bedrijf

Door een marketing systeem te integreren in jouw bedrijf, profiteer je van verschillende voordelen. Allereerst is het bijvoorbeeld een stuk makkelijker om klantgegevens op te slaan. Vervolgens kan jouw marketing team gerichter aan de slag om campagnes op te stellen voor de specifieke doelgroepen. Ook helpt marketing automatisering mee aan het creëren van een duidelijke bedrijfsidentiteit die op alle communicatie-outlets terugkomt. Denk bijvoorbeeld aan kleur, typografie, schrijfstijl en fotografie. Ook is het mogelijk om binnen het marketingsysteem te zorgen voor efficiënte planningen van zowel het team als de marketing.

Welke taken zitten er in een marketingsysteem?

Ben jij benieuwd welke taken je dankzij het juiste marketingsysteem kunt automatiseren? Wij leggen het graag voor je uit. Een van de belangrijkste voordelen is dat je al jouw klantgegevens binnen het systeem kunt opslaan. Hierdoor heb je een duidelijk klantenoverzicht. Je kunt bijvoorbeeld ook analyseren hoe vaak een klant terug is gekomen voor een nieuwe bestelling of wat voor andere acties ze hebben ondernomen. Voor jouw marketing team zorgt een marketingsysteem ervoor dat content sneller kan worden bewerkt. Door afbeeldingen, sjablonen, quotes of andere visuele aspecten op te slaan in een database, kan content snel en makkelijk worden samengesteld. Dit zorgt er ook voor dat alle content altijd aansluit bij de bedrijfsidentiteit. Via het marketingsysteem kan je ook data-analyse uitvoeren. Analyseer bijvoorbeeld hoe goed een campagne heeft gewerkt. Aan de hand hiervan kan je toekomstige campagnes nog meer optimaliseren om de gewenste prestatie te bereiken.

De voordelen voor jouw klanten

Naast dat het voordelen heeft voor jouw interne team, wil je uiteraard ook weten wat voor voordelen het voor jouw klanten geeft. Het voordeel van marketing automatisering voor jouw klanten is dat het campagnes en berichten personaliseert. Wanneer klanten voelen dat ze persoonlijk worden benaderd, is de kans groot dat ze later terugkomen voor een aankoop van een product van jouw bedrijf. Als bedrijf is het belangrijk dat je de klantervaring serieus neemt. Klanten die goede klantenservice ontvangen, bouwen namelijk direct loyaliteit op met jouw merk. Zo bouw je een vaste klantencirkel op. Wil jij graag marketing automatisering doorvoeren in jouw bedrijf? De experts van Businessbase helpen je graag bij het inzetten van marketingautomatisering.

Facebook
Twitter
LinkedIn