Conversies uit social media halen? Zo doe je dat!

21 februari 2023

Heb jij een bedrijf of ben jij werkzaam bij een bedrijf en verantwoordelijk voor de (online) marketing van het bedrijf? Dan wil je toch ook een zo groot mogelijk publiek bereiken zonder dat je dit te veel geld kost? Dan is investeren in online marketing en in het bijzonder social media marketing een must! Nog niet overtuigd? We leggen je graag uit waarom.

Traditionele marketing v.s. online marketing

Waar tientallen jaren geleden bedrijven vaak enorme bedragen geld uitgaven aan traditionele marketingkanalen, kiezen steeds meer bedrijven voor online marketing en dat is niet meer dan logisch want ten opzichte van de traditionele marketing heeft online marketing heel veel voordelen. Wanneer je vroeger als bedrijf je doelgroep bereiken wilde, koos je vaak voor een advertentie in een krant of blad. Het probleem bij zo’n advertentie is dat zoiets veel geld kost en je niet precies weet wat het je oplevert. Hoeveel mensen kopen iets bij jou na aanleiding van jouw advertentie? Dit is niet te meten. Daarbij is het ook heel moeilijk je advertentie te richten op de juiste doelgroep. Bij een online marketing campagne kan je juist wel de focus leggen op je doelgroep. Zo kan je met advertenties aangeven wie je doelgroep is en op basis daarvan op de juist momenten en plaatsen een online advertenties tonen. Hierdoor hebben online advertenties veel meer effect. Daarbij komt dat de kosten ook nog een stuk lager zijn. Zo betaal je per klik op jouw advertentie. 

Social media marketing

Een onderdeel van online marketing is social media marketing. Social media platformen als Facebook, LinkedIn en Instagram zijn onmisbaar geworden. Vooral jongeren en jongvolwassenen zijn actief op deze en soortgelijke platformen. Wanneer jouw doelgroep ook actief is op één of meerdere van deze platformen, is het noodzakelijk dat jij als bedrijf hier ook aanwezig bent. Via social media kan je doormiddel van tekst en beeldmateriaal zeer effectieve marketingcampagnes opzetten. De kosten voor een betaalde advertentie op één van de platformen hoeven geen duizenden euro’s te kosten voor een paar honderd euro per maand kan je al zeer effectieve campagnes opzetten die je resultaten zult opleveren.

Op welk(e) platform(en) is je doelgroep actief?

Voordat je begint met adverteren op één van de social media platformen, is het belangrijk om uit te zoeken wie je doelgroep is en waar ze actief op zijn. Zo zie je de laatste jaren steeds meer jongeren verschuiven van Facebook naar Instagram en TikTok. Logischerwijs behaal je meer resultaat door op het juiste platform aanwezig te zijn. Betaalde advertenties kan je zo instellen dat ze gezien worden door jouw doelgroep. Zo zijn je campagnes nog effectiever en levert het nog meer geld op. Waar Facebook met ruim 10 miljoen gebruikers in Nederland het afgelopen jaar gebruikers verloren is, zie je bij andere platformen als TikTok dat de gebruikersaantallen flink blijven stijgen. Heb jij een jonge doelgroep en kan jij doormiddel van mooie content zoals korte filmpjes indruk op ze maken? Dan is TikTok je platform voor je marketingactiviteiten. Je kunt ervoor kiezen om zulke ads campagnes zelf op te zetten, maar je kan ook net als veel andere bedrijven je TikTok ads uitbesteden aan een specialistisch online marketingbureau. Zij hebben de ervaring op het gebied van social media marketing en weten daardoor de beste resultaten voor je te behalen.

Facebook
Twitter
LinkedIn