Wat hebben webdesign & SEO met elkaar te maken?

21 juni 2022
Overeenkomsten webdesign en SEO

Waar een paar jaar geleden er nog een groot gat zat tussen webdesign/ development en SEO, groeien deze twee disciplines steeds meer naar elkaar toe. Een goede SEO specialist weet dat er vaak op technische SEO gebied fouten in een website zit. Deze fouten ontstaan eigenlijk omdat de webdesigner of beheerder niet goed rekening houdt met bepaalde onderdelen die voor SEO erg belangrijk zijn zoals de URL-structuur en indexatie.

In dit artikel beschrijven we wat deze twee onderdelen met elkaar te maken hebben en hoe ze elkaar versterken.

SEO webdesign/ development

Bij het ontwerpen van een website zal de designer voornamelijk denken vanuit zijn oogpunt. Wat is de huisstijl, welke font moet ik gebruiken en welke icoontjes zal ik gebruiken? De webdesigner heeft vaak geen kennis van SEO en zal daarom ook geen rekening houden met een SEO-proof menu-en URL-structuur. Dat is waar de SEO specialist bij komt kijken. Hij of zij kan de designer adviseren over een goede architectuur van de website of kan zelf deze optimalisaties doorvoeren. Het ideale zou zijn als de designer en SEO specialist samenwerken aan een project of dat een designer verstand heeft van SEO.

Een web developer kan het heel handig vinden om met JavaScript te werken en gecompliceerde systemen te bouwen in een website. Ook dit is niet altijd even SEO vriendelijk. Niet-gebruikt JavaScript maakt de website namelijk traag. Dit is een veelvoorkomend probleem.

Vaak geven SEO specialisten aan dat de website niet goed in elkaar zit en dat ze veel moeten veranderen. Alleen gooi je niet zo 123 de URL-structuur omver. Dit heeft te maken met de autoriteit en het verkeer dat naar de pagina gaat. Om dit soort fouten te voorkomen is het dus goed als de de specialisten samenwerken bij het bouwen van een website.

Gebruiksvriendelijkheid van de website

Het onderdeel gebruiksvriendelijkheid speelt een grote rol binnen SEO. Google heeft aangegeven dat zij steeds betere resultaten willen weergeven en dat gebruiksvriendelijkheid essentieel is. Google heeft dit laten zien door middel van mobile first indexing. Dit houdt in dat eerst de mobiele versie van de website gecrawld wordt en dat deze overeen moet komen met de desktop versie. Dit komt omdat steeds meer bezoekers via hun mobiel websites bezoeken.

Naast dat een website op mobiel goed moet werken, is het ook belangrijk dat een website snel genoeg laad. Wanneer dit niet gebeurt kan een bezoeker afhaken al voordat de website geladen is of kan de bezoeker zien dat er verspringingen zijn op de website tijdens het laden. Dit soort problemen komen vaak naar boven wanneer een SEO specialist naar de website kijkt. Het zou ideaal zijn als de developer bij het maken van tools in een website rekening houdt met alle onderdelen die de website traag kunnen maken.

Conversie optimalisaties

Ten slotte, heeft webdesign ook invloed op de conversies. Hierbij kan er gedacht worden aan een button die een bepaalde kleur en vorm heeft of een contactformulier. Alles draait om conversies op een website. Het komt voor dat de buttons of een call-to-action niet op de juiste plaats staat. Dit kan je zien via een heatmap en als er veel verkeer is op de website maar niemand converteert. Een conversie optimalisatie specialist kan hierbij ingeschakeld worden om de website beter te laten converteren. Ben je op zoek naar webdesign tips die ook gelijk SEO & CRO-proof zijn? Bezoek dan de website van Kikicode.nl.

Facebook
Twitter
LinkedIn