Online vindbaarheid verbeteren met de juiste zoekwoorden

24 april 2022

Wat doe jij als je met een vraag zit, een product zoekt of een oplossing? Grote kans dat je allereerst het internet opduikt. En daarmee ben je in de meerderheid. Voor bedrijven en organisaties wordt online vindbaarheid daarom alsmaar belangrijker. Ben je ondernemer en heb je het gevoel dat er meer te halen valt uit jouw website? Lees dan even verder.

Wat is online vindbaarheid?
Je kunt nog zo’n mooie website hebben, als bezoekers er niet op landen, dan heb je daar niet zoveel aan. Hier komt jouw online vindbaarheid om de hoek kijken. Daarmee wordt het gevonden worden via zoekmachines bedoelt, op basis van zoekwoorden die relevant zijn voor jouw onderneming. Met behulp van onder meer de juiste zoekwoorden kun je jouw site optimaliseren zodat je hoger in de resultaten van een zoekmachine eindigt. En zo sneller gevonden wordt door potentiële klanten en bezoekers.

Zoektermen bepalen
Allereerst is het dus belangrijk om de juiste zoekwoorden scherp te stellen. Het is zaak dat jij weet op welke zoekwoorden je gevonden wilt worden. Maar net zo belangrijk is het om te denken vanuit jouw doelgroep. Hoe zouden zij een online zoektocht starten naar jouw product of jouw dienst? Welke zoekwoorden zouden zij intikken in een zoekmachine? Heb je geen duidelijk beeld van jouw doelgroep? Dan zou je baat kunnen hebben bij een doelgroep analyse.

Passende content plaatsen
Zoekwoorden eenmaal bepaald? Dan is het zaak deze op jouw website terug te laten komen in de content, zodat jouw bedrijf hiermee via zoekmachines gevonden kan worden. Kies voor één hoofd zoekwoord per pagina van je website. Verwerk dit zoekwoord vervolgens onder meer in de URL van deze pagina, in de titel, in de eerste tussenkop, in de tekst en in de meta-beschrijving. Let er wel op dat het woord zo natuurlijk mogelijk verwerkt wordt in de tekst. De tekst moet vooral prettig leesbaar zijn voor jouw bezoekers.

Zet in op gebruiksvriendelijkheid
Hou altijd je bezoeker in het oog wanneer je werkt aan je website. Zorg dat de content op jouw site aansluit bij je doelgroep. Schrijf voor hen en zorg ervoor dat zij snel de informatie, diensten of producten kunnen vinden die ze zoeken. Wat hierbij helpt is een duidelijk website structuur met een logisch menu. Zorg dat je contactgegevens goed te vinden zijn en besteed aandacht aan je homepage. Dit is je virtuele etalage of visitekaartje. Zorg dat een bezoeker gelijk weet wat jij biedt.

Aanvullende methodes
Naast het inzetten van zoekwoorden zijn er talloze andere technieken die jouw online vindbaarheid vergroten. Denk hierbij aan het actueel houden van jouw websitecontent, linkbuilding, het invullen van de alt-tags van site-afbeeldingen en het voorkomen van 404-pagina’s. Wil je naast jouw online vindbaarheid werken aan het gerichter omzetten van potentiële klanten in kopers? Dan kan het lonen om je eens te verdiepen in lead generation

Facebook
Twitter
LinkedIn